REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO

Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej   Przychodnia Stomatologiczna s.c.    

& 1- treść regulaminu

Niniejszy regulamin ( dalej REGULAMIN) określa :

1/ firmę Podmiotu Leczniczego

2/cele i zadania Podmiotu Leczniczego 

3/ strukturę organizacyjną Podmiotu Leczniczego

4/ rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

5/miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych

6/przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych , z zapewnieniem właściwej dostępności i   jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych Podmiotu Leczniczego

7/ warunki w zakresie zapewnienia prawidłowej diagnostyki, profilaktyki oraz  leczenia oraz ciągłości udzielania świadczeń

8/ wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej 

9/wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które są udzielane za całkowitą odpłatnością pacjenta

10/sposób kierowania jednostką Podmiotu Leczniczego

& 2 – podstawy prawne

Podmiot Leczniczy działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz wdrożonych regulacji wewnętrznych , a w szczególności :

 1/ ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności medycznej (t.j. Dz.U. z 2022 r, poz.633); z późniejszymi zmianami

 2/ ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty( t.j. Dz.U. z 2021 r. ,poz. 790 z późn.zm.)

3/ ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz.U. z 2020 r.,poz.849 z póź.zm.)

4/aktów i procedur  wykonawczych wydanych na podstawie ustaw wymienionych w pkt 1/-3/ powyżej

5/procedur wewnętrznych oraz REGULAMINU

& 3 – cele i zadania Podmiotu Leczniczego

1/Celem Podmiotu Leczniczego jest wykonywanie ambulatoryjnej działalności leczniczej w obszarze   stomatologii  oraz działań na rzecz ochrony zdrowia

2/Podmiot leczniczy realizuje następujące zadania:

     a/ diagnostyka i leczenie

      b/ udzielanie indywidualnych porad i konsultacji

    c/współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

     d/ podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia

& 4 – rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń     

1/ Podmiot Leczniczy wykonuje działalność medyczną w rodzaju : ambulatoryjne świadczenia zdrowotne

2/ Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w obszarze : stomatologii zachowawczej, protetyki ,pedodoncji, periodontologii, chirurgii stomatologicznej , ortodoncji oraz działań na rzecz ochrony zdrowia

& 5 – struktura organizacyjna Podmiotu Leczniczego

1/Podmiotem Leczniczym  kierują Współwłaściciele ( wspólnicy spółki cywilnej,  Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe s.c. Mońdziel Marta Mońdziel Adam) , która powołała Podmiot Leczniczy  

2/Każdy wspólnik spółki jest upoważniony do samodzielnego jej reprezentowania

3/W ramach Podmiotu Leczniczego funkcjonuje Zakład Leczniczy – Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Stomatologiczna ,przy Al. Pokoju 2 , 07-130 Łochów, REGON 711652011

NIP -824 15 76 378

4/W Zakładzie Leczniczym funkcjonuje komórka organizacyjna- Poradnia Stomatologiczna kod resortowy 1800

5/ świadczenia Zdrowotne udzielane są w lokalizacji z pkt 3/

6/identyfikator terytorialny dla jednostki podziału terytorialnego w której znajduje się jednostka organizacyjna – 1433054

&  6 –przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

1/świadczenia zdrowotne udzielane są  przez osoby wykonujące zawód lekarza stomatologa lub higienistki stomatologicznej, posiadające aktualne uprawnienia i kwalifikacje do ich udzielania oraz spełniające wymagania zdrowotne. Świadczenia zdrowotne udzielane są w komórkach organizacyjnych , zgodnie z ich profilem medycznym.

2/Świadczenia zdrowotne są udzielane pacjentom zgodnie z najwyższą starannością , obowiązującymi standardami i najnowszą wiedzą , mając na uwadze przede wszystkim dobro pacjenta , w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie przepisom prawa, zasadami aktualnej wiedzy medycznej oraz etyki zawodowej.

3/Podmiot Leczniczy nieustannie podejmuje działania mające na celu podnoszenie jakości świadczonych usług poprzez monitorowanie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu oraz dbałość o poszanowanie praw pacjentów.

4/Świadczenia zdrowotne udzielane są pod warunkiem wyrażenia poinformowanej zgody pacjenta/ przedstawiciela ustawowego pacjenta  na dane świadczenie zdrowotne.

5/Świadczenia zdrowotne udzielane są po uprzedniej rejestracji, w ustalonych terminach. Pacjent zobowiązanych jest stosować się do terminów umówionych wizyt i niezwłocznie informować recepcję Zakładu Leczniczego o okolicznościach mogących skutkować ich niedochowaniem. Dwukrotny brak informacji ze strony pacjenta o odwołaniu wizyty ,skutkujący przestojem w Podmiocie Leczniczym powoduje zakończenie współpracy z pacjentem. 

6/Rejestracja pacjentów jest dokonywana osobiście przez pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta lub telefonicznie pod nr telefonu  666 050 318 . Pacjent zobowiązany jest podać podczas rejestracji swoje dane w zakresie umożliwiającym kontakt ze strony Zakładu Leczniczego ( imię i nazwisko, tel. Kontaktowy , nr PESEL, ect. )

7/ świadczenia umawiane są według preferencji pacjenta i możliwości Podmiotu Leczniczego. W sytuacji bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia udzielenie świadczenia zdrowotnego następuje poza kolejnością.

8/ Zakład Leczniczy dokłada wszelkich starań, aby umówione wizyty odbywały się zgodnie z wyznaczonymi terminami. Jednak z uwagi na niedające się przewidzieć okoliczności , Zakład Leczniczy zastrzega sobie prawo do ich przesuwania w ramach danego dnia lub na inny dzień z przyczyn za które nie ponoszą odpowiedzialności , jak np. choroba personelu, siły wyższej lub z przyczyn zawartych w pkt.7

9/ Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem oraz wykonuje lub kieruje na niezbędne badania diagnostyczne w celu ustalenia rozpoznania . Kierując pacjenta na badania diagnostyczne lekarz informuje pacjenta o ich zakresie, ryzyku i możliwości wystąpienia powikłań, a nadto o obowiązku i terminie zgłoszenia się do Zakładu Leczniczego po uzyskaniu wyników badań diagnostycznych.

10/Zakład Leczniczy informuje pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta jakie świadczenia zdrowotne wchodzą lub mogą wejść w zakres zalecanego leczenia, jakie wiąże się z nimi ryzyko i możliwości wystąpienia powikłań oraz jaki jest ich przewidywany koszt i termin realizacji. Zakres, rodzaj , okres trwania oraz koszt mogą ulec zmianie w przypadku zmiany stanu zdrowia pacjenta lub z innych przyczyn, które ujawnią się po przekazaniu pacjentowi lub przedstawicielowi ustawowemu pacjenta informacji w tym zakresie i z medycznego punktu widzenia będą taką zmianę uzasadniały.

11/ Informacji na temat zdrowia pacjenta udzielają osobom uprawnionym wyłącznie lekarze. Podmiot Leczniczy chroni dane pacjentów, w szczególności dane zawarte w dokumentacji medycznej, przed osobami nieposiadającymi upoważnienia do zapoznania się z ich treścią. Podmiot Leczniczy przetwarza dane osobowe pacjentów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

12/Pacjent jest uprawniony do rezygnacji ze świadczeń zdrowotnych oraz cofnięcia zgody na leczenie w każdej chwili.

13/Podmiot zachowuje prawo do odmowy udzielania dalszych świadczeń zdrowotnych jeśli okaże się, że pacjent nie może zostać zakwalifikowany ze względów medycznych do dalszego leczenia lub jest niezdyscyplinowany i nie przestrzega terminów wizyt , wizyt kontrolnych lub zaleceń lekarza, co ma znacząco negatywny wpływ na powodzenie leczenia.

14/ w przypadku braku kontynuacji leczenia z przyczyn, za które Podmiot Leczniczy nie odpowiada ,uiszczona zaliczka na leczenie zostaje przeznaczona na pokrycie kosztów dotychczasowego leczenia, a w przypadku ,gdyby koszty te przewyższały wysokość uiszczonej zaliczki, pacjent zobowiązany jest uiścić Podmiotowi Leczniczemu brakującą kwotę.

& 7 – organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych

1/Jednostki i komórki organizacyjne funkcjonujące w ramach Zakładu Leczniczego współpracują ze sobą w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu Leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym, , profilaktycznym oraz administracyjno-gospodarczym, w szczególności w zakresie realizacji celów oraz zadań Podmiotu Leczniczego, w tym współpracują na rzecz zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych

2/ Komórki organizacyjne realizują następujące zdania :

 a/ udzielanie świadczeń zdrowotnych –zgodnie z profilem danej komórki

 b/ prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa

 c/ dbałość o przestrzeganie praw pacjenta

 d/ właściwe i racjonalne gospodarowanie produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i innymi zasobami- w tym zapewnienie ich przechowywania we właściwych warunkach

 e/ dbałość o właściwą esploatację, przeglądy i obsługę sprzętu

 f/ utrzymanie odpowiedniego wyposażenia i zaopatrzenia gabinetów

 g/ systematyczne dążenie do doskonalenia  kwalifikacji zawodowych personelu oraz jakości świadczeń

 h/ inne , wynikające z powszechnie obowiązujących zapisów prawa oraz specjalistycznego charakteru udzielanych świadczeń

& 8 – warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

1/ W celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, profilaktyki i leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych Zakład Leczniczy może kierować pacjentów do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych, niedostępnych w ramach Podmiotu Leczniczego a niezbędnych do udzielania świadczeń zdrowotnych przez Podmiot Leczniczy, do innej placówki medycznej

2/ Podmiot Leczniczy współpracuje z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą , w tym może zawierać umowy na wykonywanie usług medycznych, techniki protetycznej itp. z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą , jeżeli przysłuży się to zabepieczeniu prawidłowego toku leczenia

& 9 – udostępnianie dokumentacji medycznej

1/Dokumentacja medyczna jest udostępniana osobom uprawnionym , zgodnie z obowiązującymi przepisami

2/ Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

 a/ do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, które jest jednocześnie siedzibą podmiotu udzielającego świadczenia

 b/ przez sporządzenie jej wypisu, odpisu, kopii na nośniku elektronicznym lub wydruku

 c/ przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta 

 d/ na informatycznym nośniku danych

 e/ za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej

 f/ zdjęcia rentgenowskie wykonywane na kliszy, przechowywane przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ,są udostępniane za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu

 g/ kopie zdjęć pantomograficznych  są wydawane pacjentom na nośniku CD a oryginały przechowywane w systemie aparatu

 h/ dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego( scan) i przekazanie zz pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, na żadanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów

 i/udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu następuje w uzgodnionym terminie. Osoba uprawniona do przeglądania dokumentacji ma prawo robić notatki oraz sporządzać fotokopie za pomocą własnego sprzętu. W czasie przeglądania dokumentacji medycznej obecny jest personel Zakładu Leczniczego.

 j/ za udostępnianie dokumentacji medycznej Podmiot Leczniczy nie pobiera opłat

& 10 – organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat

 1/ Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie , zgodnie z cennikiem ( CENNIK ), który dostępny jest na stronie internetowej www.dentystalochow .pl oraz jest wywieszony w widocznym miejscu na poczekalni Zakładu Leczniczego. Ustalając wysokość opłat bierze się pod uwagę konieczny do wykonania świadczenia nakład pracy personelu medycznego , zużycie sprzętu, mediów( gaz , woda, prąd,ścieki) i urządzeń medycznych, wartość wykorzystanych wyrobów medycznych, leków oraz czas trwania oraz stopień skomplikowania procedur medycznych

2/ ostateczna cena świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Podmiot Leczniczy uzależniona jest od rodzaju i zakresu przedmiotowych świadczeń , który ustalany jest przez lekarza prowadzącego w porozumieniu z pacjentem/przedstawicielem ustawowym pacjenta

3/ koszty leczenia płatne są co do zasady po każdej wizycie. W przypadku niektórych świadczeń ,pacjent jest zobowiązany do dokonania wpłaty zaliczki bądź zadatku, o czym jest informowany przed rozpoczęciem leczenia-wówczas pozostała część płatna jest na wizycie kończącej leczenie

& 11- sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi Zakładu Leczniczego

1/Pracami Zakładu Leczniczego oraz działających w jego strukturze jednostek organizacyjnych i komórek organizacyjnych kierują Wspólnicy Spółki Cywilnej 

2/ Do osób wskazanych w ust.1/ powyżej należy zapewnienie prawidłowego działania Zakładu Leczniczego i jednostek oraz komórek organizacyjnych działających w jego strukturze w tym w szczególności:

 – nadzór nad jakością udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach Zakładu Leczniczego

 – kontrola wykonywania zadań przez podległych pracowników i współpracowników

 – kontrola przestrzegania przez personel obowiązujących przepisów prawa , tym m.in. prawidłowości prowadzenia dokumentacji medycznej

 – zachęcanie pracowników i współpracowników do podnoszenia kwalifikacji zawodowych

 – zgłaszanie właściwym Izbom Lekarskim przypadków naruszenia zasad etyki przez podległych pracowników oraz współpracowników

& 12 – monitoring

1/ Zakład Leczniczy stosuje system monitoringu wizyjnego obejmujący pomieszczenia ogólnodostępne budynku mieszczącego się w Łochowie przy Aleja Pokoju 2 ( z wyłączeniem pomieszczeń , w których świadczone są usługi zdrowotne)

2/ celem wprowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa osób i ich mienia –przebywających na terenie Zakładu Leczniczego, a także zabezpieczenie mienia Zakładu Leczniczego przed kradzieżą , pożarem i wszelkimi innymi niepożądanymi zdarzeniami zagrażającymi bezpieczeństwu na terenie Zakładu Leczniczego ( podstawa prawna art.6, ust 1,lit f Rozp. Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dn .27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenie Dyrektywy 95/46/WE Dz.Urzędowy UE L119/1 ustawy z dn.26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy art. 23 a ustawy z dn 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej

3/ Nagrania z monitoringu są przechowywane maksymalnie przez okres 1 miesiąca licząc od dnia nagrania. Po upływie wskazanego okresu czasu dane ulegają usunięciu. Nie dotyczy to sytuacji, gdy nagranie będzie służyć jako dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa lub z innych przyczyn-wówczas nagranie będzie przechowywane do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

& 13 – procedura składania skarg

1/ Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo złożyć skargę dotyczącą działania Podmiotu Leczniczego , Zakładów Leczniczych lub ich personelu

2/ Przedmiotem skargi mogą być zarówno uchybienia o charakterze administracyjnym jak i medycznym, w tym dotyczące naruszenia praw pacjenta

3/ skargę można złożyć :

– osobiście – e rejestracji Zakładu Leczniczego

– w drodze przesyłki pocztowej 

– telefonicznie pod nr 666 050 318

4/ Podmiot Leczniczy ustosunkowuje się do treści złożonej skargi na piśmie. O sposobie rozpatrzenia skargi Podmiot Leczniczy niezwłocznie powiadamia skarżącego, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty otrzymania skargi, chyba, że dochowanie tego terminu okaże się nie możliwe lub znacznie utrudnione. O okoliczności tej Podmiot Leczniczy poinformuje skarżącego 

5/ Pacjent może również zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta

Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 – 190 – 590
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 18.00

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 – 50 – 64

& 14- postanowienia końcowe 

1/ Niniejszy regulamin wchodzi w życie dniem 2 października 2023

2/załącznik do regulaminu – CENNIK stanowi jego integralną część

3/regulamin jest udostępniany w następujący sposób :

 a/ na życzenie pacjenta – w rejestracji Zakładu Leczniczego 

 b / na tablicy ogłoszeń w siedzibie Zakładu Leczniczego

 c/ na stronie internetowej